Jansons did the same program with Wiener Philharmoniker in 2005. The combination of the last of Schoenberg and the beginning of Mahler's Symphony No. 1 sounded connected when played consecutively. Makela used the Vienna Universal edition. The string ensemble was lively and focused, and the concertmaster's solo was also excellent. Their composition was terrific. In just a few bars before the end, I felt a deep sense of calm and tranquility at the peak of the brilliance and beauty of the music.
In the following Mahler, the music was carefully interpreted, and the orchestra responded beautifully, and each section was rich and sometimes unique. Makela's takt became more apparent towards the finale, and the strings shone; the horn theme, the dynamic bass, the repeated brass, the different theme crossover, the tone, and the ensemble were Makela's Mahler. He flexed his body when cymbals was hitting, and the sound spread throughout the Carnegie Auditorium. Makela's outstanding conducting and the Concertgebouw orchestra's response were excellent. Every solo and ensemble was terrific, and the finale sounded like a hymn of humanity, starting with the short 60-minute violin Cosmo. From the first time I heard it at Zubin Mehta in the 90s, I encountered Mahler like Makela, who will be in charge of the Chicago Symphony and Concertgebouw orchestra. The repertoire selected by Makela connects the present and future audiences and gives them life. Please do Shostakovich 4th!
Royal Concertgebouw Orchestra at Carnegie Hall 11.23.2024
Klaus Mäkelä, Conductor
Program
SCHOENBERG Verklärte Nacht
G. MAHLER Symphony No. 1
同じプログラムをヤンソンスがウィーンと2005年にやった。シェーンベルクの最後とマーラー1番の最初が続けて演奏されると繋がって聴こえるような組み合わせ。マケラはウィーンのユニバーサルの楽譜を使っていた。コンセルの弦のアンサンブルは生き生きしてとても良く集中していて、コンサートマスターのソロも最高だった。組み立てが凄い。もうほんのラスト数小説で音楽の輝きと美しさの頂点に心の奥まで静かで穏やかかな気持ちになれた。続くマーラーでは曲の隅積みまで丁寧に解釈されていて、オケも見事に反応して、それぞれのセクションも豊かで時にユニークな演奏に富んでいた。フィナーレに向かってマケラのボウはますます冴え、弦の輝き、ホルンのテーマ、ダイナミックなバス、繰り返すブラス、違うテーマクロスオーバー、音色もアンサンブルもマケラのマーラーだった。シンバルを鳴らす時は体を柔軟に使ってパァアーンとカーネギーのオーディトリウム全体に広がる。見事な指揮だったしコンセルの反応も抜群。どのソロもアンサンブルもすばらしかったし、60分がほんの僅かなバイオリンのコスモからフィナーレは人間讃歌に聴こえた。ズービンメータで初めて聴いた時から、マケラのようなマーラーにお目にかかれた。シカゴとコンセルで、それぞれのオケの面白さと、マケラが選ぶレパートリー、それらが今と次の聴衆とを繋ぎ、数々の作品に命を吹き込む。ショスタコ4コンセルでお願いします! @klausmakelaofficial @concertgebouworkest @carnegiehall
by classicasobi