ヴィヴァルディの春、”Il cimento dell'armonia e dell'inventione”は和声と創意の試みだ。ヤーンワイヤーは相違の挑戦。様々な道具で表現を試みる。日常生活で使われている道具も出てきた。そして、感じたことがない感覚を生み出す試みだ。今回は2人でデンマを大きな太鼓にあてていた。全く味わったことがない体験だ。AUDITORY SCENESと題された公演。その場にいたらどんな感覚になるかはその人にしかわからない。クラシックでおなじみのメロディやハーモニーはないし口ずさんだりできないが、生活の中で使われる道具を目の当たりにすることで、それは放っておいても通り過ぎる日常の様に目の前にあるもので、それは無知を破棄する原動力になると気が付く。ガンジスの流れだ。その場にいて初めて見るものにとっては調和と発想の試練だ。ヤーン・ワイヤーは心の波と浮かんでくる考えを通り過ぎると、新たな世界が開けてくる。これでまた自分の殻や壁が壊れ、見通しが良くなったのた。11月から12月にかけてたくさんの演奏会があるので助かります。
AUDITORY SCENES: ERIC WUBBELS + CLARA IANNOTTA
NEW YORK, NY
THE Dimenna Center for Classical Music, CARY HALL
November 1, 2024, 8:00PM
Yarn/Wire presents commissions from two composers fascinated with the nature of sound production and perception. Eric Wubbels’ Diagrams of the Ear is premiered in a new, extended version and finds Wubbels “thinking about hearing, thinking about listening, thinking about the physiology and the neurology and the psychology of listening but then treating that very much with just a sense of curiosity.” Clara Iannotta’s glass and stone is a multimedia exploration of the distinct sonic properties of physical materials.
PROGRAM:
Eric Wubbels - Diagrams of the Ear (Auditory Scene Analysis IV) (2023/24) [WORLD PREMIERE]+
Clara Iannotta - glass and stone (2024) [US PREMIERE]*